Brzina, fleksibilnost, ekologija, troškovi, zdravlje, osjećaj slobode. Sve navedeno su prednosti zbog kojih odrasli vole koristiti bicikli u prometu. Djeca još nisu svjesna prometnih gužvi i zagađenja okoliša, ali s vremenom se očekuje da će ti problemi postati još izraženiji. Dodatni razlog da se zbog male djece ne odreknemo bicikla nego naprotiv, naviknemo ih na njih i uživamo u vožnji zajedno s njima. Nekoliko tema u nastavku pomoći će roditeljima u bicikliranju s djecom u prometu.
Što kaže Zakon
Podsjećamo, prema odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama biciklom na cesti samostalno smije upravljati samo osoba koja je navršila 14 godina, a djeca s navršenih 9 godina samo u pratnji osobe starije od 16 godina, dok djeca mlađa od 19 godina ne smiju sudjelovati u prometu na cesti vozeći bicikl.
Svi mlađi od 16 godina, za vrijeme vožnje bicikla moraju na glavi imati pričvršćenu biciklističku kacigu, a i djeca, kao i svi biciklisti, noću i u uvjetima smanjene vidljivosti moraju koristiti reflektirajući prsluk ili druge dijelove odjeće sa reflektirajućim dijelovima i na biciklu imati upaljeno prednje svjetlo. Bicikli moraju biti tehnički ispravni sa ugrađenim svim dijelovima, a biciklisti, kao i svi sudionici u prometu, dosljedno poštovati sva prometna pravila i prometne propise koje djeca još ne znaju niti približno u dovoljnoj mjeri za sigurno sudjelovanje u prometu.
MUP upozorava roditelje na dosljedno poštivanje ovih zakonskih odredbi i nedozvoljavanje djeci ponašanja u suprotnosti sa zakonom i igru biciklima na cesti, jer je svaka vožnja biciklom po cesti sudjelovanje u prometu u kojemu, kao što je iz statističkih podataka vidljivo, stradavaju i djeca.
Dječje sjedalice
Djecu je moguće voziti na biciklu u dječjim sjedalicama samo ako mogu stabilno sjediti. Iako djeca najčešće počinju sjediti u dobi od 6 mjeseci, pravo vrijeme za početak vožnje na biciklu je 9-12 mjeseci. Dobra dječja sjedalica je visoka do glave, ima štitnike sa strane za ruke, podesiva hvatišta za noge koje se mogu sigurno vezati.
Neke sjedalice imaju mogućnost podešavanja nagiba naslona, što nije loša opcija, jer djeca, pogotovo manja, često znaju zaspati u vožnji. Prilikom izbora sjedalice svakako dođite s biciklom i provjerite mogućnost montaže na vaš bicikl.
Dječje kacige
Zaštitne kacige mogu znatno smanjiti ozljede glave kod biciklističkih nesreća. Danas sve kacige koje su na tržištu moraju biti atestirane, što je naznačeno naljepnicom s unutrašnje strane kacige.
Veličina kacige treba biti takva da može stajati čvrsto uz glavu: kaciga se ne smije klimati nego se pomiče zajedno s glavom. Treba biti čvrsto pričvršćena i zakopčana ispod brade, trake podešene tako da su dobro zategnute. Prednji dio kacige mora pokrivati čelo.
Kaciga štiti na način da prilikom nesreće preuzme na sebe dio energije udarca: materijal u kacigi se pritom deformira, što znači da nakon nesreće kacigu treba zamijeniti, čak i ako na njoj nema vidljivih znakova oštećenja. Materijal u kacigi s vremenom gubi svoja svojstva, tako da kacigu, prema deklaraciji proizvođača treba zamijeniti nakon nekog vremena (ne duže od 5 godina).
Dječji bicikli
Djeca već u najranijoj dobi mogu početi otkrivati prednost vožnje nad hodanjem. Postoje različita dječja vozila koja se pokreću pedalama i na kojima djeca mogu od malena steći osjećaj pedaliranja i kretanja.
Za početak su na redu bicikli s pomoćnim kotačima i u veličinama koje se dobro prilagođavaju raznim uzrastima. Veličina dječjih bicikala uglavnom je određena veličinom kotača, a standardni promjeri su 8“, 10“, 12.5“, 14“, 16“, 18“, 20“ i 24“. Bicikli do 16“ rade se s pomoćnim kotačima, često su oslikani i opremljeni u dječjem stilu, a od 20“ se proizvode bicikli s mjenjačem brzina.
Vožnja s djecom
Zdravi ciljevi za vožnju s djecom su zajedničko ugodno vrijeme, boravak u prirodi, zdravlje i razvoj djece.
Kada vozite malu djecu u sjedalicama pazite da vas ne zavara vaš osjećaj ugodne temperature. U svježijim danima im može biti hladnije nego vama jer se ne kreću, a u toplim ljetnim danima prevruće jer u vašoj zavjetrini ne hlade.
Kada djeca voze samostalno uz vas najvažnije je birati rute bez prometa. To će u hrvatskoj stvarnosti najčešće značiti kombinacija biciklističkih staza, makadamskih šumskih puteva i pločnika. Vožnja bicikla pločnikom nije dozvoljena, ali djeci se tolerira obzirom da ne smiju voziti po cesti.
Dok djeca ne steknu sigurnost voziti samostalno, vozite polako i budite sa svojim biciklom između njih i ceste. Kada postanu samostalnija, neka usvoje praćenje prometa na cesti, provjeru dolaska auta iz pokrajnjih ulica na križanjima i slično. Upoznajte djecu sa prometnim pravilima, opasnostima i solidarnim odnosima u prometu.
Izvor: sindikatbiciklista.hr